 
Matematik, fysik. kemi, biologi, programmering, ekonomi, läkemedelsberäkning, statistik - PROBLEMLÖSNING beskrivs på annan sida |
 
 |
Detta
är den mest omfattande av de åtta studiemodulerna, där
du lär dig läsa kurslitteratur på ett effektivt sätt. Därför är det klokt att du börjar med en kort
sammanfattning.
|
Naturligtvis
kan man inte använda en och samma metod på alla kursböcker.
Det är en avsevärd skillnad mellan att studera psykologi
och högre matematik. Det finns inte bara ett riktigt sätt
att ge sig i kast med så skilda material. Detta är viktigt
för dig att inse innan du läser den här modulen.
Du kanske vill göra din studieplanering tidigare i processen.
Översiktsläsning kanske inte passar på faktarika
texter där varje ord måste förstås. Intensivläsning är inte alltid nödvändigt om texten är starkt
berättande.
|
 |
Anteckningsteknik
i samband med den egna läsningen hör till denna modul,
medan anteckningsteknik under föreläsningar behandlas
i modulen
Anteckningsteknik.
Klicka
för att läsa speciellt om
distansutbildning. |
Det
första du måste göra är att skilja på skönlitterära
böcker och kurslitteratur.
Från det vi
var små har det varit texter av berättande karaktär
som vi tagit oss an. Därför är det lätt att fortsätta
med den invanda tekniken.
 |
Att
läsa skönlitteratur kan jämföras
med att se film - du följer en händelse från
början till slut. Då börjar du inte med att
titta längst bak i boken för att se vem som var mördaren.
I så fall är hela boken förstörd. |
 |
Att
läsa en kursbok kan i stället jämföras
med att lägga ett pussel. Efter att ha tittar på
kartongen för att se helheten börjar du med kantbitar
och färgrika partier. På slutet växer detaljerna
i himmel, hav och gräs fram. Detta
är ett helt annat sätt att angripa en bok, och fortsättningsvis
är det denna teknik vi ska diskutera. |
|

Tillsammans
med en Ikea-möbel hittade jag följande instruktion, som väl
sammanfattar en god studieteknik:
"Läs
först igenom hela broschyren
innan du börjar jobba med punkt ett".
|
Det finns invändningar mot alla konkreta tips om studieteknik. Alla råd passar inte för alla. I avsnittet "Alla är vi olika" beskrivs holistiska och analytiska personer. Detta avsnitt skulle i så fall passa bättre för de holistiska. Du måste själv använda din akademiska frihet till att pröva vad som passar och vad som inte passar. |
Från
det stora till det lilla |
 |
Grundprincipen
när du läser facklitteratur är att gå från
det stora till det lilla.
Först försöker du se helheten
innan du så småningom sätter dig in i detaljerna.
Denna metod ska vi nu studera punkt för punkt. De
fem punkterna är:
- Snabb
översikt
- Fördjupad
översikt
FÖRELÄSNING
- Studieplanering
- Intensivläsning
- Repetition
|
Först
gör du en snabb översiktsläsning av boken. Försök
få en uppfattning om strukturen. Det bör du klara av
på under en timme om boken inte är alltför tjock.
- Bokomslag,
förord och introduktion/inledning ger dig en snabb
bild av författaren samt bokens syfte och budskap.
- Innehållsförteckning: Du ser hur boken är disponerad. Kopiera gärna innehållsförteckningen
och ha den vid sidan av boken under senare läsning.
- Sammanfattningar:
Ibland finns det en sådan i slutet av boken, ibland
efter varje kapitel.
- Bläddra
genom boken. Lär dig betydelsen av ordet "blädderläs".
Ett riktmärke för mig är fyra sekunder per sida.
Du
har nu bildligt talat tittat på kartongen på pusslet.
Det är dags att lägga boken åt sidan för den
här dagen. |
 |
2.
Fördjupad översikt
 |
Här
gör du en grundligare översiktsläsning av boken, en
så kallad SKUMLÄSNING. (Obs att detta inte är "snabbläsning",
som beskrivs på annan plats). Du kommer att känna igen
mycket från första gången. |
Gör
en snabb återblick på:
- Innehållsförteckningen:
Kopian som ligger på skrivbordet gör att du hela tiden
vet var du befinner dig.
- Sammanfattningen:
Ögna igenom sammanfattningen en gång till.
Därefter
läser du allt som "står ut":
- Rubriker:
Ibland ger rubrikerna och mellanrubrikerna i sig en helhetsbild.
- Bilder,
bildtexter, diagram, tabeller och faktarutor finns inte
där för skojs skull utan har ofta högt läsvärde.
- Markerad
text: Kursiv, fet och understruken text innehåller viktig information.
- Första
och sista delen av kapitlen: Vetenskapliga rapporter börjar
ofta med att författaren presenterar huvudfrågan, själva
problemet. Detta diskuteras sedan i mitten av kapitlet för att
på slutet sammanfattas i en lösning. Mellanpartiet kan du
med gott samvete hoppa över i detta skede.
- Första meningen i varje stycke: Ett välkänt sätt att skumma en text är att läsa de första raderna i varje stycke.
- Frågor: Försök svara på eventuella instuderingsfrågor.
- Ordlista:
Om boken har listat upp viktiga huvudord bör du titta igenom dessa.
Gör röda
markeringar för svåra stycken. Ofta är det klokt att gå
vidare i läsningen och lämna stycket med sin röda markering.
När du återvänder nästa gång kan du uppleva att
sammanhanget har klarnat ändå.
Föreläsning och lektion
När du har läst så här långt är
det dags att gå på föreläsningen.
Att vara påläst före en föreläsning
är A och O inom studieteknik. |
Innan
en föreläsning/lektion bör du alltså översiktligt läsa
igenom materialet, när så är möjligt.
Detta är
en av studieteknikens absolut viktigaste råd. LÄS
FÖRE EN FÖRELÄSNING!
Min erfarenhet är
dock att de flesta studenter inte gör så och därför
betonar jag det än en gång, möjligen "en aning"
överdrivet:
"Tänk dig att föreläsaren blivit
sjuk. Förbered dig så att du själv kan hålla föredraget."
Föreläsningen
blir på detta sätt en repetition. Du får bekräftat
det du redan bekantat dig med och kan genast placera in lärarens
genomgång i ett sammanhang. Du för en "inre dialog"
och blir aktiv på ett helt annat sätt än annars. Om föreläsaren
behandlar sådant som inte finns med i kurslitteraturen märker
du det.
Du
märker vad föreläsaren anser vara viktigt, men också
mindre viktigt när det kanske inte ens berörs. Detta underlättar
din fortsatta planering.
Ibland glömmer
föreläsaren vissa led i sitt resonemang, men eftersom du redan
har förkunskaperna är det inget problem för dig. Om föreläsaren
är ostrukturerad och hoppar hit och dit är det ännu svårare
att hänga med för den som inte förberett sig.
Du
kan ställa relevanta frågor.
Du behöver
inte anteckna lika mycket, utan relativt få nyckelord påminner
dig senare lätt om sammanhanget. Ibland vet du till och med att saker
är så väl beskrivna i boken så du behöver inte
alls skriva upp dem. Detta minskar risken för att du ska bli en levande
kopieringsmaskin, som inte får missa något av det som sagts
eller skrivits på tavlan.
3. Studieplanering
Som
nybliven student kan det vara svårt att klara av "den akademiska
friheten". Högskolestudier ställer stora krav på
tidsplanering.
Oftast har du färre lektioner och betydligt
mer tid för egen inlärning jämfört med i tidigare
skolformer.
Tonvikten ligger på din egen arbetsinsats i form av självstudier.
Hur många studenter sitter inte natten före tentamen och läser
så ögonen glöder? Vill du bli en av dem?
Fråga
dig själv innan du fortsätter:
- Vad
är målet med kursen?Vad
är viktigt och mindre viktigt?
- Vad
kan jag redan?
Detta
gör att du kan fokusera på vissa delar av litteraturen
och lämna andra.
Det är en stor konst att lära
sig prioritera. Från gymnasiet har vi ofta med oss vanan
att läsa allt. På högskolan blir det omöjligt
att fokusera lika mycket på alla detaljer och alla kapitel
i boken. Perfektionister har en tendens att lägga massor
av energi på allt, även på mindre viktiga saker.
 |
Tänk
om du redan efter punkt 1 och 2 har läst klart vissa delar av boken!
Du har gått igenom materialet två gånger
hemma och lyssnat på läraren en gång. Fundera
över följande korta dialog som belyser konsten
att våga hoppa över.
-
Har du läst tidningen i morse?
- Ja! |
|
Har
du kunskapsluckor?
Efter översiktsläsningen märker du om du inte
har de förkunskaper som krävs. Det kan resultera i
att du måste repetera tidigare kurslitteratur eller på
annat sätt uppdatera dig. Faktum är att ju mer du
kan i ett ämne destor lättare har du att ta till dig
ny kunskap. |
Dag-för-dag-planering

|
Skaffa överblick av det arbete som ligger framför dig.
Gör
två slags tidplaner, en långtidsplan för
hela kursen där du använder din almanacka, och en
dag-för-dag-planering med hjälp av en veckoblankett.
Du kan naturligtvis använda databaserade tidskalendrar av
olika slag.
En
färdig excel-blankett finns i övning 2, där du
kan komma igång med planeringen direkt.
Först bokar du in föreläsningar, seminarier och
tentamesdatum, därefter sömn, måltider och saker
som du prioriterar högt, till exempel sportaktiviteter. Därefter
är det dags för det viktigaste av allt - att planera
din självstudietid.
Glöm inte att planera tid för repetition i slutet av
läsperioden.
Själv har jag upptäckt fördelen med att planera
för en dag i veckan då jag är helt ledig från
studierna. |
 |
 |
Betrakta
studierna som ett arbete och dina studievanor som arbetsvanor. Då
bör du förstå vikten av att börja en viss tid,
hålla på en viss tid och inte göra annat under
arbetstid. En normal arbetsvecka innebär som bekant cirka 40
timmars jobb. |
Små
post-it-lappar
Dessa
självhäftande lappar är ungefär 2 x 4 cm stora
och finns i olika färger. Det går lätt att skriva
på dem. Köp fyra olika färger. |
 |
Färg
1:
Lapparna används som register. Börja med att sätta
en lapp på bokens sista sidan längst ner till höger.
Skriv datum när boken ska vara utläst, lämpligen
en vecka före tentan, så att tid finns för repetition.
Gör sedan ett register i bokens högerkant genom att placera
ut lappar med lämpliga mellanrum, kanske vid varje nytt kapitel.
Skriv datum på var och en av lapparna. Du har nu fått
en planering, som visar när du bör vara klar med boken
och dina olika delmål. Lapparna kan lätt flyttas om planeringen
ändras. |
Färg
2:
Används för att markera en viktig figur
eller definition som du måste återvända till
flera gånger under läsningen. Sätt lappen i bokens
överkant. Använder du grön överstrykningsfärg
för dessa definitioner (se intensivläsning nedan) är
det lämpligt med gröna lappar. |
Färg
3:
Denna lapp förekommer bara i ett exemplar
och är "här-är-jag-märket", ett
perfekt bokmärke som aldrig glider ur boken. |
Färg
4:
Lapparna
kan användas för att markera svåra avsnitt som du
hoppat över för att återvända till senare. |
Ska
all den här planeringen vara nödvändig?
Vad händer med spontaniteten och kreativiteten? Vad händer
när oförutsedda saker dyker upp?
Min
egen erfarenhet är att jag aldrig har tid utan jag måste
ta mig tid. En devis som fungerar dåligt för mig är
"jag jobbar så fort jag får en ledig stund"
- sådana stunder dyker nämligen sällan upp.
Planeringen
är till för att styra dig mot ditt mål, men naturligtvis
måste du ha frihet att ändra allteftersom nya förutsättningar
dyker upp. Rätt planering är tidsbesparande, avstressande
och tar absolut inte död på det spontana.
 |
För
vissa delar av boken räcker säkert den fördjupade
översikt du redan gjort. Andra delar behöver du titta
mer på, och nu börjar alltså den "riktiga" läsningen.
Du ska göra innehållet till din egendom, något
du själv äger inom dig. |
Tänk
tillbaka på dialogen ovan där någon svarade ja
på att ha läst tidningen. Så kan man svara trots
att bara några procent av all text har lästs. Kanske
några rubriker gav mersmak och på kvällen tar
man fram tidningen igen. En motsvarighet till intensivläsningen? |
 |
|
Läs
och återberätta
Ibland kan jag komma på mig själv med att jag inte har fattat ett dugg. Ögonen har läst men hjärnan var bortkopplad.
|
Min
egen teknik är att
- läsa ett avgränsat stycke
- blunda och tyst för mig själv sammanfatta det viktigaste
- stryka över nyckelord och viktiga fraser |
På
så vis får jag en koll på att jag är vaken. Jag förhör helt enkelt mig själv.
Ibland behöver jag analysera texten lite djupare. Vad betyder
den för mig? Hur kan jag tillämpa den i min egen situation?
Se sista punkten Reflektera. |
Över- eller understrykningar
Att läsa med en penna i handen är nog det absolut
vanligaste studietekniska knepet.
Om det är din egen bok
kan du göra markeringar direkt i texten, annars använder
du anteckningspapper. Jag rekommenderar att du köper åtminstone
de "tunga" böckerna - annars klicka
här.
Det är ofta bra att inte göra några markeringar förrän
du läst hela avsnittet. Det är först då det
går att bedöma vad som är viktigast. Personligen
föredrar jag överstrykningspennor hellre än understrykning
med blyerts eller kulspets. Förfina gärna metoden
genom olika färger, till exempel gult för nyckelord,
grönt för definitioner, förklaringar och citat
och rött för svåra avsnitt.
Var
selektiv!
Jag har sett böcker där det finns fler understrukna
ord än inte understrukna, och då har man hamnat på
fel nivå. Tänk på att överstrykning av nyckelordord
egentligen är ett sätt att sammanfatta en text. |
|
 |
Marginalen:
Använd marginalen för anteckningar. Här kan du förstärka
med nyckelord. Du kan också ge mer struktur åt boken.
När författaren skriver "för det första...
för det andra... för det tredje..." skriver du siffrorna
i marginalen för att få bättre överblick. Du
kan använda symboler, till exempel ett utropstecken för
viktiga saker och ett frågetecken för något som
är oklart. |
Anteckningspapper eller dator: När du läser vill
du ibland göra figurer och lite större anteckningar, kanske
sammanfatta ett avsnitt. Ha papper tillhands eller använd datorn.
|
 |
 |
Frågor:
Besvara frågor som kan finnas i boken eller som du fått
av läraren. Gamla tentor är också guld värda.
Ett gammalt bra knep är att göra om rubriker till frågor
för att bli mer fokuserad när du läser.
Rubriken
Den öppna högskolan kan till exempel göras
om till Vad är det som gör högskolan öppen?
Kan
du svara på frågan har du fattat huvudbudskapet i avsnittet.
Du kan också ställa frågor till dig själv
av typen
-
vad är huvudbudskapet..?
-
vilka slutsatser kan
jag dra..?
-
vilken nytta kan jag ha..? |
Reflektera
Att reflektera över det du läst är viktigt.
Det gör du bland annat genom att återberätta och
ställa frågor, gärna tillsammans med någon
annan. Men du bör gå ett steg längre genom att
försöka se mönster, dra slutsatser, sätta
in det lästa i ett större sammanhang och i bästa
fall låta det du lärt dig skapa helt ny kunskap.
Reflektion
innebär också kritiskt tänkande - att se saker
ur flera olika perspektiv för att erhålla en nyanserad
helhetsbild.
Här är det guld värt att läsa
tillsammans med andra.
Om du hittar någon med samma ambition
som du själv kommer ni säkert att kunna få ett
mycket kreativt samarbete. |
 |
Ska man läsa högt?
Många påstår sig förstå bättre när man högt uttalar det man läser. Det går visserligen långsammare men kanske det ändå i vissa fall kan vara motiverat. Så här skriver en forskare vid Lunds universitet:
- Ibland kan man behöva läsa en text högt för sig själv för att riktigt förstå. Jag gör själv så ibland när jag har något riktigt obegripligt att läsa, som till exempel mina studenters uppsatser! |
5.
Repetition Sådant
som man ofta tänker på fastnar i långtidsminnet
efter hand.
Därför är repetition mycket viktigt
för inlärningen. Ju oftare man tänker på
en sak, desto större chans är det att man minns
den.
Här kommer den viktigaste meningen i detta stycke:
Repetera innan du glömt, inte när du glömt!
Repetition betyder upprepning. Men absolut inte att läsa
om hela boken. Nu kommer den verkliga poängen med
att ha ordning på sina anteckningar från föreläsningar
och kursböcker. Det är dessa du använder i
din repetition. Då går repetitionerna väldigt
snabbt! Du läser:
- föreläsningsanteckningar, marginalanteckningar, över-
understrykningar
- sammanfattningar
|
Rekommenderade
repetitionstider efter föreläsning eller eget läspass: |
Den
första repetitionen bör ske så snart som möjligt
efter en föreläsning eller ett läspass, optimalt
efter 10 - 60 minuter.
Efter
en föreläsning kanske du tar bussen hem och då
hinner du säkert ögna igenom dina anteckningar. Eller
så äter du en bit mat och sätter dig sedan 10
minuter i biblioteket.
När du studerar på egen hand bör du planera så att du avsätter de sista minutrarna av läspasset till att repetera det du just läst. Många slår bara igen boken när läspasset är slut, utan att återvända till den lästa texten. Fall inte i den gropen! |
 |
Hela
första dygnet tappar man mycket kunskap om den inte befästs.
Morgonen är en bra tid för repetition. För mig
har några dyrbara morgonminuter utgjort "1-dygnsrepetitionen".
Intervallerna
för repetition kan sedan ökas och de sista tiderna
är till för dig som vill behålla kunskaperna
inte bara över tentan utan livet ut.
Vid
veckokurser eller andra kortare utbildningar kan det vara
klokt att repetera en liten stund varje dag.
|
-
10 min - 60 min |
-
1 dygn |
-
1 vecka |
-
2 veckor |
-
4 veckor |
-
3 månader |
-
6 månader |
-
12 månader |
En
repetition som ofta glöms bort är att snabbt bläddra
igenom de gamla avsnitten i boken innan du ska till att plugga
nytt. |
|
 |
Tar längre tid
Att läsa på ett främmande språk tar längre tid, ovavsett hur väl du behärskar språket. Det finns helt enkelt fler "vägbulor" som sänker läsfarten.
Vardagsengelskan räcker inte
Kurslitteratur innehåller ofta fackord som du förmodligen aldrig mött tidigare.
Svensk bok som stöd?
Visst kan du leta efter svenska texter som behandlar samma ämne, både i bokform och på nätet. Lockas dock inte att göra allt på svenska. Du kommer aldrig ifrån att både läsa och skriva på engelska.
Hur ska man då göra?
Om du har en lätt text, där sammanhanget är viktigast, rekommenderar jag att inte slå upp ord i onödan. Det sinkar bara läsningen och förstör flytet.
Vid mer "intensiva texter" kan du göra den första delen av läsningen till en lekton i engelska. Det gäller nu att på bästa sätt tillägna sig fackorden och specialorden i boken. De flesta svåra ord dyker upp i innehållsförteckningen, i sammanfattningen och i bokens
första tjugo sidor. Om du lär dig dessa ord ordentligt kommer resten av boken att bli lättare.
1. Läs, och stryk under svåra ord.

2. Fråga dig om du förstod helheten. Om så är fallet går du vidare. Även i svenska böcker finns svåra ord som du antagligen snabbt hoppar över. Du kan göra markeringar men ändå lämna orden och gå vidare i texten. När du återvänder nästa gång kan du uppleva att sammanhanget har gjort att ordet är begripligt.
3. Om du anser att du måste slå upp ett ord - gör det! Hellre ett för mycket än ett för lite på de första 20 sidorna.

4. Gör en ordlista med de ord du slår upp, på papper eller kanske i din telefon.
5. Plugga ordlistan vid lämpligt tillfälle, som en ren lektion i engelska.
Svåra texter
I vissa texter, till exempel komplicerade definitioner, måste du förstå varje ord, och då är det bara att översätta.
Kompisar
När du får kurslitteratur på engelska är det en jättefördel att ha studiekompisar. Diskutera tillsammans - det kommer alla att ha nytta av. Är du bäst av alla på engelska får du många kompisar, och är du sämst får du mycket hjälp.
Till dig som planerar långsiktigt - och ännu inte börjat på universitetet:
- Läs alla kurser i engelska på gymnasiet.
- Läs några böcker på engelska, kanske en spännande deckare i hängmattan.
- Lyssna på allt engelskt du kan komma över - TV, radio, musik, nyhetssändingar ...
- Åk utomlands - framställ det som en förberedelse för universitetet så kanske pappa betalar :-)

Övning
1- din första kursbok
Det är långsökt att öva lästeknik
på en kort artikel. Därför föreslår jag
att du går direkt på din första kursbok. Tillämpa
principen du lärt dig om helhet före detaljer.
Övning 2 - studieplanering
Gör nästa veckas dag-för-dag-planering.
Du kan använda en almanacka ("vanlig" eller elektronisk),
göra en personlig planeringsblankett eller använda den som
finns att hämta här.
Hämta excel-filen
här. Planera direkt i datorn eller skriv ut filen och använd
vanlig penna.
1. Först bokar du in föreläsningar, seminarier och
tentamesdatum, därefter sömn, måltider och saker som
du prioriterar högt, till exempel sportaktiviteter.
2. Nu är det dags att pricka in självstudietid. När
är du som mest pigg och har därmed din bästa inlärningstid?
Rent praktiskt kan det vara svårt att alltid styra läsningen
till sådana tider. Men är du till exempel alert på
förmiddagarna, och de är fria från schemabundna aktiviteter,
bör du naturligtvis utnyttja dessa maximalt. Glöm inte att
pricka in repetitionspassen, t ex det första som bör ske
direkt efter en föreläsning.
Du
har kommit till slutet av modul 3
Försök
återge modulens huvudbudskap med hjälp av stödorden
till vänster.
|
|