 
 

Det
är en självklarhet att vi ser olika ut, har olika röst och
skiftande ögonfärg. Självklart är det också så
att vi är bra på olika saker och lär oss saker på
olika sätt.
Intelligens
och lärstilar
Vi är olika - vi lär olika!
I denna modul behandlas begreppen intelligens respektive lärstilar.
Efter en kort teoretisk bakgrund funderingar vi över hur
vi studietekniskt kan utnyttja vår personliga lärstil.
Området är gigantiskt men behandlas här väldigt kortfattat.
På senare
tid har intelligens och lärstilar debatterats så mycket i skolan
att det inte varit fint att tala generellt om studieteknik. Eftersom vi
lär oss på olika sätt finns inga allmängiltiga råd,
tycks en del hävda. En mer nyanserad bild tror jag är att vi behöver
generella råd, som vi sedan själva tar till oss i den mån
det passar vår egen stil.

INTELLIGENS
Vad
är intelligens? Den sedan 1800-talet dominerande definitionen av intelligens
speglas väl i följande citat från ett uppslagsverk modell
1980:
Intelligens - förstånd, tankeförmåga, skarpsinne. Som psykologiskt
begrepp avgränsas intelligens mycket olika: som förmågan
att snabbt och effektivt möta och anpassa sig till nya situationer;
som förmågan att verkningsfullt använda abstrakta begrepp;
som förmågan att förstå sammanhang och lära
snabbt. Oftast avses en blandning av dessa tre, men tonvikten kan läggas
olika. I nutida psykologi definieras intelligens ofta som "det
som mäts med intelligenstest", d.v.s. ungefär på
samma sätt som fysiken kan definiera tid som "det som mäts
med klockan".
I Nationalencykolpedin 2011 formuleras det så här:
Intelligens, i dagligt tal detsamma som förstånd, skarpsinne, begåvning eller tankeförmåga. Förslag till definitioner av intelligens har ofta betonat abstrakt tänkande, relationstänkande, lärande, anpassning till nya situationer och effektivt utnyttjande av erfarenhet. Enighet om en definition har dock inte nåtts. Teorier kring mänsklig intelligens har formulerats från många olika utgångspunkter, såsom bl.a. utvecklingspsykologin, neuropsykologin, kognitionspsykologin, artificiell intelligens och socialisationsteorin.
Nio
olika intelligenser
 |
Intelligens är alltså ett svårdefinierat begrepp som vi inte
alls kan ge en heltäckande bild av här. Vi redovisar en definition som vunnit visst framsteg i svenska skolor.
I början
av 80-talet formulerade professor Howard Gardner en annorlunda syn
på intelligens. Han definierade då sju olika sorters intelligenser,
som han menar är i högsta grad utvecklingsbara. På
senare tid har han lagt till en åttonde och diskuterar även
en nionde. En av hans ofta citerade fraser är "det handlar
inte om hur intelligent du är, utan om hur du är
intelligent". |
1
Verbal-lingvistisk |
förmågan
att använda språket i tal och skrift, har lätt att
lära ett nytt språk |
2
Logisk-matematisk |
förmågan
att analysera och dra logiska slutsatser, gillar matematisk problemlösning |
3
Musikalisk-rytmisk |
förmågan
att uppfatta och uttrycka olika sorters musik, känsla för
rytm och melodi |
4
Kroppslig-kinestetisk |
förmågan
att kunna använda kroppen med bra motorik, koordination och
balans |
5
Visuell-spatial |
förmågan
att bedöma avstånd, orientera sig, ha känsla för
färg, form och mönster |
6
Interpersonell -social |
förmågan
att uppfatta signaler hos andra och känsla för hur man
beter sig i olika situationer |
7
Intrapersonell -självkännedom |
förmågan
att ha en riktig bild av sig själv och kunna handla utifrån
det |
8
Natur-naturalistisk |
förmågan
till "gröna fingrar" och att förstå samband
i naturen |
Han
diskuterar nu också om det kan finnas en andlig intelligens
9
Andlig-existensiell |
förmågan
att analysera och reflektera över existentiella frågor
samt inspirera andra |
Han
utesluter inte heller att den kan finnas ytterligare intelligenser.
Enligt
Gardner utfördes de traditionella intelligenstesterna i onaturliga miljöer
och mätte bara två intelligenser, verbal-lingvistisk och logisk-matematisk.
Detta speglar vem som konstruerat intelligenstesterna och Gardner funderade
på hur dessa test skulle ha sett ut om konstruktörerna varit
politiker, konstnärer eller trädgårdsmästare. Den
traditionella typen av tester (som fortfarande används) gör att många
människor betraktats som "dumma" eftersom de inte klarat
testerna - men varit briljanta inom sina områden.
Gardners budskap är
att vi har minst en primär intelligens för att sedan inneha
de övriga på en fallande skala.
Kärt barn har många namn - geni, underbarn, talangfull, högbegåvad, särbegåvad. 18 svenskar – eller en på varje halv miljon – anses med IQ-test som utgångspunkt vara extremt särbegåvade.
2–4 procent av alla människor är måttligt särbegåvade. En minoritet av dessa har så kallad generell särbegåvning och bemästrar nästan alla akademiska ämnen. De flesta har dock både starka och svaga sidor. Man kan till exempel vara särbegåvad inom matte, men ha inlärningssvårigheter i svenska.
IQ-test missar dock ofta särbegåvade inom exempelvis musik, bild och idrott, då de inte behöver ha särskilt hög IQ-nivå.
Källa SvD |
LÄRSTILAR
Lärstilar
(ibland inlärningsstilar) handlar om olika sätt att lära sig nya saker.
Tanken är att om vi kan hitta
vårt bästa sätt kan vi utnyttja vår hjärna
maximalt.
Det finns många sätt att beskriva lärstilar. Nedan behandlas ett angreppssätt. Men området är gigantiskt. På länken kan du kortfattat läsa om några andra teorier. |
 |
Det är genom våra olika sinnen vi hämtar in vår kunskap. Människor verkar använda de olika sinnena i olika stor utsträckning.
Utifrån det sinne vi använder mest beskrivs ofta tre olika sätt att ta in kunskap; visuellt, auditivt eller taktilt/kinestetiskt. Denna teori kallas ibland VAK-teorin och formulerades först av Grindler/Bandler. |
Först
beskrivs stilarna och sedan får du tips på hur du kan dra
nytta av din stil.
 |
Visuell
stil
Kunskap tas in företrädesvis genom synen. Man läser
sig till kunskap och har lätt att förstå bilder och
diagram. |
 |
Auditiv
stil
Här är det hörseln som är kanalen
för information. Auditiva personer lyssnar hellre till instruktioner
än läser dem och redovisar hellre sina arbeten muntligt
än skriftligt. |
 |
Taktil/kinestetisk
stil
Känseln och rörelsen står i centrum.
Man vill göra saker, ta på saker, röra sig, experimentera
och uppleva under inlärningen. Känslorna ska vara med. |
Den
stil som traditionellt har premierats i skolsystemet är den visuella.
Detta blir tydligare och tydligare ju högre upp i skolsystemet vi
kommer, och på många universitetsutbildningar dominerar den
visuella stilen helt.
- De flesta
råden om effektiv lästeknik, snabbläsning och anteckningsteknik
är som gjorda för den visuelle.
Det
finns dock en del extra knep för dig som har en auditiv eller
kinestetisk lärstil. De flesta av oss har egentligen alla inlärningsstilar
inom oss, även om någon av dem dominerar, så råden
kan i så måtto passa alla. Det är dessutom en fördel
om mer än ett sinne är aktivt under inlärningen. |
Om
du är auditiv bör du vara särskilt alert under föreläsningarna,
så att du kan lyssna in budskapet ordentligt.
-
I
vissa fall kan det till och med vara idé att spela in en föreläsning,
om nu läraren godkänner det.
- Du kan
tala in sammanfattningar och stolpar, som du sedan
lyssnar på. Vid språkstudier är inspelning ett måste
även för dem med annan lärstil.
Det
kanske allra bästa tipset är att diskutera kursinnehållet
med dina kompisar. Ni pratar helt enkelt igenom kursen och vänder
och vrider på frågeställningarna tillsammans.
- Du kan
också berätta innehållet i boken för någon
och på det sättet "prata kursen". Om ingen vill
lyssna kan du alltid tala till dig själv.
- Högläsning
är också ett bra sätt att förstå - kanske
inte en hel kursbok, men viktiga avsnitt, understrykningar, sammanfattningar
och inte minst föreläsningsanteckningar.
- Kanske
kan klassisk musik hjälpa dig till rätt stämning
under dina läspass -
läs mer.
Du
som har en taktil/kinestetisk stil måste försöka
röra dig på något sätt. Under föreläsningarna
kan det dock bli svårt att hoppa upp och ner i stolen!
När
du läser själv bör du ofta ta korta pauser för
att röra dig.
Försök
växla mellan att sitta och stå. Ett höj- och sänkbart
skrivbord kostar massor, men en liten hylla i ståhöjd kan göra
jobbet lika bra. Pröva Norbo väggmonterat klaffbord från
Ikéa - 329 kronor. (Reklaminslag mitt i programmet!)
I
ämnen som naturvetenskap och data ingår exkursioner, laborationer
och experiment. Praktik utgör också en del av många
utbildningar. Sådana moment bör en kinestetiker utnyttja väl
Studiebesök,
intervjuer och rollspel är andra andra aktiviteter som åtminstone
någon gång kan fungera även i högskolemiljö.
Att använda
datorn på olika sätt kan också vara ett sätt
att röra åtminstone fingrarna. Flera tips på datoranvändning
ges i kursen. Några exempel:
 |
-
vid egen läsning antecknar du med hjälp av datorn
- föreläsningsanteckningarna kan "renskrivas"
med hjälp av datorn.
- använd speciellt mindmappingprogram
- hämta artiklar från Internet
- när du läser utländsk litteratur kan du använda
datorns lexikon
- gör din tidsplanering i elektronisk almenacka eller på
excel-blankett |
Viktiga
frågor att tänka över
- Vad vill jag lära mig?
- Hur vill jag lära mig?
- Var vill jag lära mig?
- När vill jag lära mig?
- Varför vill jag lära mig?
- Vad hindrar mig från att lära mig? |
 
Övning 1 -
medfödda egenskaper
Klicka
HÄR för att komma till testet.
Övning 2 -
testa dig enligt Gardners teori
Klicka
HÄR för att göra övningen.
Övning 3 -
hur lär du bäst?
Klicka
HÄR för att göra övningen. HÄR
finns också några test.
Övning 4 -
ta till dig råden!
Fundera över de konkreta råd som ges i ovanstående
texter om speciellt auditiv och kinestetisk stil. Vad kan du ta till dig
av detta även om du inte själv bekänner dig till denna
lärstil?
Övning 5 -
IQ-test
Intelligenstest av den traditionella modellen används
i föreningen Mensa. Den som har 130 i IQ (medeltalet är 100) kan bli medlem.
På Mensa Sveriges
hemsida kan du själv prova uppgifterna på ett IQ-test. Mensa
Danmark har också ett test, lite mer färgglatt och ganska
småkul att prova.
Vad tycker du själv? Mäter dessa test din intelligens? Kanske
du reagerar som Howard Gardner gjorde?
Du
har kommit till slutet av modul 1
Försök återge modulens huvudbudskap med hjälp
av stödorden till vänster.
 |
|